E-E-A-T Advies
Content
Op de website zelf kan er geoptimaliseerd worden voor E-E-A-T. Het doel daarbij is om signalen te geven aan Google. Signalen dat de auteur van het stuk content ervaring heeft, expert is en betrouwbaar is.
Waar gaat de content over?
Bij het maken van pagina’s staat de vraag van de gebruiker centraal. Door middel van zoekwoorden onderzoek is aan de hand van zoekvolume te zien óf er vraag is.
Op basis van zoekvolume, relevantie en concurrentie maken we keuzes welke pagina’s we gaan optimaliseren. Bij het schrijven van content staat één vraag centraal:
“Wat zou ik iemand in de winkel / showroom / aan de telefoon vertellen over dit thema?”
Bij het creëren van content is het goed om stil te staan bij onderstaande vragen (bron: Google) :
- Biedt de inhoud originele informatie, onderzoek of analyse?
- Biedt de inhoud een substantiële, volledige of alomvattende omschrijving van het onderwerp?
- Biedt de inhoud een inzichtelijke analyse of interessante informatie die niet voor de hand ligt?
- Als de inhoud is gebaseerd op andere bronnen, vermijdt het dan dat die bronnen eenvoudigweg worden gekopieerd of herschreven, en biedt het in plaats daarvan een substantiële toegevoegde waarde en originaliteit?
- Biedt de paginatitel een beschrijvende, nuttige samenvatting van de inhoud?
- Is dit het soort pagina dat u wilt bewaren, delen met een vriend of aanbevelen?
- Zou u deze inhoud verwachten in een gedrukt tijdschrift, encyclopedie of boek?
- Biedt de inhoud substantiële waarde in vergelijking met andere pagina's in de zoekresultaten?
- Heeft de inhoud spelling- of stijl problemen?
- Is de inhoud goed geproduceerd of lijkt deze slordig of haastig geproduceerd?
- Wordt de inhoud massaal geproduceerd door of uitbesteed aan een groot aantal makers, of verspreid over een groot netwerk van sites, zodat afzonderlijke pagina's of sites niet zoveel aandacht krijgen?
- Presenteert de inhoud informatie op een manier waardoor u deze wilt vertrouwen, zoals duidelijke bronnen, bewijs van de betrokken expertise, achtergrondinformatie over de auteur of de site die deze publiceert, zoals via links naar een auteurspagina of de over ons pagina?
- Als iemand de site die de inhoud produceert zou onderzoeken, zou hij dan de indruk krijgen dat deze goed vertrouwd is of algemeen wordt erkend als een autoriteit op dit gebied?
- Is deze content geschreven door een expert of liefhebber die het onderwerp aantoonbaar goed kent?
Waar komt de informatie vandaan?
Tijdens het schrijven van de content is het goed om duidelijk te maken waar de informatie vandaan komt. De informatie kan uit verschillende bronnen komen:
- Van de auteur. De auteur heeft een opleiding gevolgd, cursus gedaan of ervaring over het onderwerp.
- Vanuit data. Dit kan door eigen verzamelde data, bijvoorbeeld door het doen van een onderzoek.
- Door middel van externe bronnen of externe auteurs.
Om betrouwbaar over te komen raden we aan om in de content kenbaar te maken waar de informatie vandaan komt. Maak daarom bekend wie de auteur van de pagina is of wie de pagina inhoudelijk heeft gecontroleerd. Koppel per auteur een auteurspagina waar meer verteld wordt over de ervaring van de auteur.
Verder is het belangrijk om te linken waar informatie vandaan komt, voorbeelden zijn:
- Volgens BRON (met link naar de bron)
- Uit eigen onderzoek blijkt (met link naar onderzoek)
- De data uit TOOL zegt ons (met link naar de tool)
Wanneer je linkt naar een externe site kan die site daar profijt van hebben, dat domein bouwt immers meer waarde op. Wees er daarom goed van bewust naar wie je linkt. Sites van de overheid of onafhankelijke websites in een branche hebben al een hoge autoriteit, daar kun je gerust naartoe linken. Link echter niet zomaar naar een directe concurrent, daar hebben zij profijt van.
Wie heeft de informatie geschreven?
De auteur van de tekst bepaalt de kwaliteit van de tekst. Zijn of haar expertise zorgt ervoor dat de content uiteindelijk als een antwoord getoond kan worden op de vraag van de gebruiker in de zoekmachine.
Om een goed beeld te krijgen wat Google over een auteur weet kun je onderstaand format opzoeken in Google.
"naam auteur" onderwerp -site:domeinnaam.nl
Bijvoorbeeld: "Max Verstappen" formule 1 -site:redbullracing.com
Hoe meer verschillende (autoritaire) sites naar boven komen, des te beter het beeld van Google over deze auteur.
De auteurspagina is belangrijk voor de auteur. Dit is een verzamelpagina waar informatie en referenties over de auteur staan.
De tekst zou een persoonlijke tekst moeten zijn, gericht op de expertise van de auteur. Maak kenbaar wie de persoon is, wat die persoon leuk vindt en wat deze persoon binnen de organisatie doet. Noem daarnaast onderdelen als:
- Schrijf vanuit derde naam: "Pietje is belastingadviseur..."
- Omschrijf je functie en werkzaamheden: "Pietje is werkzaam als belastingadviseur, daarnaast schrijft hij wekelijks een artikel over zijn vak."
- Omschrijf je achtergrond en opleidingen: "Al op de basischool vond Pietje geld interessant, dat is ook de reden dat hij de studie Finance op het HBO heeft gevolgd."
- Ben je extern genoemd in een artikel of heb je extern een artikel geschreven? Maak een lijst met al je externe publicaties: "Pietje schrijft geregeld artikelen voor de Telegraaf, onderstaande publicaties heeft hij geschreven:"
Bij het schrijven van deze auteurstekst is het daarom belangrijk om de principes van E-E-A-T in je achterhoofd te houden:
- Experience
- Expertise
- Authoritativeness
- Trustworthiness