E-E-A-T Advies

Content

Op de website zelf kan er geoptimaliseerd worden voor E-E-A-T. Het doel daarbij is om signalen te geven aan Google. Signalen dat de auteur van het stuk content ervaring heeft, expert is en betrouwbaar is.

Waar gaat de content over?

Bij het maken van pagina’s staat de vraag van de gebruiker centraal. Door middel van zoekwoorden onderzoek is aan de hand van zoekvolume te zien óf er vraag is.

Op basis van zoekvolume, relevantie en concurrentie maken we keuzes welke pagina’s we gaan optimaliseren. Bij het schrijven van content staat één vraag centraal:

“Wat zou ik iemand in de winkel / showroom / aan de telefoon vertellen over dit thema?”

Bij het creëren van content is het goed om stil te staan bij onderstaande vragen (bron: Google) :

Waar komt de informatie vandaan?

Tijdens het schrijven van de content is het goed om duidelijk te maken waar de informatie vandaan komt. De informatie kan uit verschillende bronnen komen:

Om betrouwbaar over te komen raden we aan om in de content kenbaar te maken waar de informatie vandaan komt. Maak daarom bekend wie de auteur van de pagina is of wie de pagina inhoudelijk heeft gecontroleerd. Koppel per auteur een auteurspagina waar meer verteld wordt over de ervaring van de auteur. 

Verder is het belangrijk om te linken waar informatie vandaan komt, voorbeelden zijn:

Wanneer je linkt naar een externe site kan die site daar profijt van hebben, dat domein bouwt immers meer waarde op. Wees er daarom goed van bewust naar wie je linkt. Sites van de overheid of onafhankelijke websites in een branche hebben al een hoge autoriteit, daar kun je gerust naartoe linken. Link echter niet zomaar naar een directe concurrent, daar hebben zij profijt van.

Wie heeft de informatie geschreven?

De auteur van de tekst bepaalt de kwaliteit van de tekst. Zijn of haar expertise zorgt ervoor dat de content uiteindelijk als een antwoord getoond kan worden op de vraag van de gebruiker in de zoekmachine.

Om een goed beeld te krijgen wat Google over een auteur weet kun je onderstaand format opzoeken in Google.

"naam auteur" onderwerp -site:domeinnaam.nl

Bijvoorbeeld: "Max Verstappen" formule 1 -site:redbullracing.com

Hoe meer verschillende (autoritaire) sites naar boven komen, des te beter het beeld van Google over deze auteur.

De auteurspagina is belangrijk voor de auteur. Dit is een verzamelpagina waar informatie en referenties over de auteur staan. 

De tekst zou een persoonlijke tekst moeten zijn, gericht op de expertise van de auteur. Maak kenbaar wie de persoon is, wat die persoon leuk vindt en wat deze persoon binnen de organisatie doet. Noem daarnaast onderdelen als: 

Bij het schrijven van deze auteurstekst is het daarom belangrijk om de principes van E-E-A-T in je achterhoofd te houden:

Voorbeelden

Voorbeeld auteurstekst Lily Ray Voorbeeld auteurstekst Marie Haynes